Tuesday, March 3, 2009

Cat Camoflage

Hm, korang mesti tak pernah dengar atau pun tak tahu apa itu cat camoflage ni. Cengko pun baru tahu apa kebende cat ni. Alah, cat yg celoreng2 kat badan kenderaan tentera kita tu la - trak, jeep, kereta perisai, kereta kebal.

Pihak tentera bukan saja buat cat macam ni, ada kegunaannya tu. Ni info:

~Cat berteknologi tinggi seperti warna APC Adnan akan menyebabkan sistem visual elektronik musuh seperti thermal atau Night Vision Goggle (NVG-alat teropong malam) gagal mengesan bentuk kenderaan tersebut.

~Ia bagaimanapun bukan teknologi berbentuk halimunan seperti pesawat pengebom Stealth, cuma dengan sekilas pandang, agak sukar untuk mengesan kenderaan tersebut yang disembunyikan dengan baik pada rimbunan daun pada waktu malam dengan menggunakan NVG.

~Ini berlaku kerana cat tersebut menyerap atau menyerakkan elektron yang terpancar dari NVG atau alat infra-red musuh di mana suhu kenderaan itu akan bercampur dengan paras suhu objek di persekitaran.

~Cat camoflage berteknologi tinggi ini sudah mula diperkenalkan ke atas kenderaan atau senjata tentera darat Malaysia sejak dari pertengahan tahun 90-an lagi. Malangnya, cat yang teknologinya dibangunkan oleh anak tempatan tidak dipakai oleh cabang udara dan laut ATM.

No comments: